10 Nisan 2007

MENEKŞE PASTASI


























Geçtiğimiz haftasonu yeğenlerimden Pınar'ın doğumgünü vardı. Yaşı oldu 23, şaka gibi. Daha dün "biz daha 18 i doldurmadık bizi biyere almazlar" diye oturuyorduk evde.
Pastanı ben yaparım dediğimde kendiside yardım etmek istedi fakat ben O'na süpriz olsun diye kendim yaptım. Sadece renk olarak mor bir pasta istiyorum dedi ve iki katlı olacağından haberi yoktu. Çok şaşırdı çok çok beğendi.
Haziran ayında üç katlı bir nişan pastası yapıcam ve şimdiden heyecan bastı. Yavaş yavaş elim alışsın diye ilk katlı pastamı yaptım. Pastacılık grubumuzda Martha Stewart'ın düğün pastası yaparken çekilmiş olan bir videosunun linkini vermişlerdi. O videoyu izledim ve ordan esinlenerek yaptım pastayı.

Kullandığım kalıplar : 20 cm ve 12 cm iki adet kare kalıp
Pandispanya : tarifi burada
Krema : E.Başdoğan kitabından vanilyalı krema + 3 tane muz
Pasta dışına sürmek için : 1 su bardağı çırpılmış soğuk krema
Süsleme : 700 gr kadar şeker hamuru (Sevgili Isıl'ın arşivindeki Institute of Culinary Edu. öğretmenlerinden Toba Garret'in reçetesi ile hazırladım çok memnun kaldım)

Krema için malzemeler:
  • 3 su bardağı süt
  • 1 su bardağı şeker
  • 2 yumurta
  • yarım su bardağı bugday nişastası
  • 2 yemek kaşığı un
  • vanilya
  • 1 kutu sıvı krema
Şeker, un ve nişastayı bir tencerede karıştırın. Süte yedirerek ekleyin. Yumurtaları sütlü karışımın içine kırıp karıştırın. Sürekli karıştırarak muhallebi kıvamına gelene kadar pişirin. Ateşten alıp vanilyayı ekleyin ve karıştırarak soğumaya bırakın. İyice soğuduktan sonra kremayıda ekleyip tekrar karıştırın. Muzları minik minik küp şeklinde doğrayıp kremaya katın.

Pandispanyayı kolay kesilmesi için bir gün önceden pişiriyorum. Hazırladığım krema soğurken streche sarıp beklettiğim pandispanyayı çıkartıp levye yada bıçakla düzgünce üç parçaya böldüm. Ara katlara vanilyalı muzlu kremadan sürdüm.

1 su bardağı (200ml) sıvı kremayı ayrı bir kapta iyice çırpıp buzdolabında soğuttum. Pastanın üstüne ve yan duvarlarına ince bir tabaka halinde sürdüm. Şeker hamuru kaplamadan önce pastayı bu haliyle buzdolabında 2 saat iyice soğuması için bekletiyorum.

Şeker hamuru için malzemeler :
  • 3 tatlı kaşığı toz jelatin
  • 60 ml soğuk su
  • 165 gr glikoz (125 ml) (1 çay bardağı)
  • 1 çay kaşığı limon veya portakal esansı (ben eklemedim)
  • 3 tatlı kaşığı gliserin (opsiyonel)
  • 900 gr ince pudra şekeri
  • yarım çay kaşığı bitkisel katı yağ
Küçük bir kaba koyduğunuz soğuk suyun üzerine jelatini serpiştirin. 2 dakika kadar yumuşaması için bekletin. Bir benmari kurun ve kaynayan suyun üzerine jelatinli kabınızı koyun. Jelatin eriyene kadar karıştırın. Esansı, glikozu ve kullanıyorsanız gliserini ekleyip pürüzsüz bir hal alana kadar karıştırın. 650 gr kadar pudra şekerini geniş bir kaba koyun, ortasına parmak uçlarınızla bir boşluk açın ve sıvı karışımı oraya dökün. Tahta bir kaşık yardımıyla karıştırın. Yapış yapış bir hal alacaktır.Kalan şekeri çalışacağınız tezgaha dökün ve bununla iyice yoğurmaya devam edin. Eritilmiş yağı avuç içlerinize sürün ve bu şekildede biraz yoğurun. Yağ hamurun nemini korur. Hamuru hava almayacak şekilde sarın. Kullanmadan önce 24 saat dinlendirin.
Hamuru streche sararak hava almayan bir kap içerisinde 1 ay kadar bekletebilirsiniz. Kullanacağınız zaman çıkartıp iyice yoğurun. Hamur çok kurumuş ve dağılıyorsa, toparlayamıyorsanız avuç içelerinizi hafif ıslatarak yoğurmayı deneyin.

(Ortam ve el ısısına göre eklenecek olan pudra şekeri miktarı değişiklik gösterebilir. Bana 800 gr pudra şekeri yetti. Hamur iyice sertleşmeye başlamıştı ve pudra şekeri eklemeyi bırakıp yoğurmaya devam ettim. O yüzden tezgah üzerindeki pudra şekerini yavaşca ve dikkatlice ekleyerek yoğurmakta fayda var.)



Bu pastadaki şeker hamuru çalışmalarımın açıklamarı için mouse ile slide show üzerine tıklayınız ve açıklamalarını okumak için mouseu fotograflar üzerinde gezdiriniz.

Sevgi pastasındaki şeker hamuru ile ilgili yazıları burayada yazmak istiyorum.

Şeker hamuru ile çalışırken dikkat edilmesi gerekenler:
  • Şeker hamuru kaplanacak olan pastanın dış kreması ince sürülmeli ve hamur kaplamaya geçmeden önce buzdolabında en az iki saat bekletilmelidir.
  • Şeker hamuru yapım aşamasında kullanacağınız pudra şekerinin çok ince çekilmiş olması hamurun kalitesi için önemlidir. Göztepe'de Celal Bey (0216 324 12 00) veya pastacılık malzemeleri satan yerlere sorarak temin edebilirisniz.
  • Suyun içinde jelatini eritirken benmari kurarak eritin. Benmari kurmazsanızda ocakta karışımı hafif ılıklaşana kadar ateşte tutun. Kaynama derecesine ulaşan su ısısı jelatinin özelliğinin kaybolmasına neden olabilir.
  • Hamuru eğer önceden hazırladıysanız ve çalışacağınız zaman çok kuru bir yapıya sahip oldugunu farkederseniz özellikle toparlanmayıp kum gibi dağılıyorsa avuç içlerinizi hafif ıslatarak iyice yoğurun.
  • Açarken tezgaha yapışmaması için tezgaha mutlaka biraz pudra şekeri veya nişasta dökün. (Veya tezgaha çok ince şekilde birkisel margarinde sürebilirsiniz.)
  • Hamurun belli bir miktarı ile çalışırken, diğer kullanacağınız kenarda bekleyen hamurunuz mutlaka hava almayan küçük bir kapta veya streche sarılı şekilde bekletilmelidir. Uzun süre açıkta bekleyen hamur kuruyabilir.
  • Dekoratif amaçlı pasta üzerinde kulalanacağınız şekilleri yapıştırmak için yapışması istenen kısıma ufak bir fırça yardımıya hafif su sürülmelidir.
  • Şeker hamuru ile kaplanan pastalar serin kuru bir ortamda bekletilmelidir. Güneş almayan serin bir oda veya balkon olabilir. Buzdolabında bekletirseniz oda ısısına çıkarttığınızda büyük ısı değişikliği nedeniyle hamur terleme yapacaktır.
  • Yok ben şeker hamuru yapamam derseniz pasta malzemeleri satan yerlerden (Eminönü-Kadiköy) 1 kg lık kutular içerisinde istediğiniz renkte hazır alabilirsiniz.

12 yorum:

Adsız dedi ki...

Ellerine sağlık,pasta harika görünüyor...Çok kibar olmuş......Haziran da yapacağın pastanın da güzel olacağına eminim.Çünkü gok güzel eserler yaratıyorsun.Sevgiler

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Merhaba Tulosh,
Ne kadar güzel olmuş pastan, bayıldım. Tam benim sevdiğim renkler. Ellerine sağlık.
Sevgiler,

http://burcinindenemeleri.blogspot.com
(Blogger'a geçiş yaptım. Adresim artık bu şekilde. Linklerinde varmıyım bilemiyorum ama belki değiştirmek istersin)

Esra (Acemi Şef- Dikiş Keyfi) dedi ki...

Tülay bu ne kadar cici ne güzel renklere sahip bir pasta.. Çok güzel olmuş eline sağlık..
Sevgiler,
Esra

Yemekbahane dedi ki...

Tulosh,

Çok güzel anlatmışsın detayları ile harikasın.
ellerine sağlık.çok güzel gözüküyor hepsi.bu arada sobelendin ..Bir ara bana ugra istersen :)

sevgiler
müge

Leziz Sofralar dedi ki...

tulos hanim ellerinize saglik ne kadar güzel bir pasta olmus verdiginiz emege fazlasiyla degmis eminim bayilmislardir cünkü ben bile burdan hayran kaldim yigeninizin dogum günü kutlu olsun bu arada,sevgilerimle...

Nukhet dedi ki...

Tulaycim

ben seni gene sobeleyim oyuna cektim ama ilk degilmisim rahatladim. Vaktin olursa yaz da gorelim senin cevaplarini da

Pastaya gelince, cok sik kibar bir pasta olmus, Pinarin cok begenmesine sasirmamak gerekir. Bu durumda Haziran ayina kadar cicek setinde elinde olur insallahta daha da guzel seyler yaparsin. Opuyorum, ellerine saglik

ufukmutfakta dedi ki...

Tülay,
Pastan çok zarif olmuş, aynen senin gibi.
Renklerine ve köşeli şekline bayıldım. Nedense ben köşeli pastaları, yuvarlaklardan daha hoş buluyorum. Haziran'da yapacağın pastanın nasıl olacağı şimdiden belli bence. Nasıl mı? Muhteşem olmacaktır. Sevgilerimle.....

Adsız dedi ki...

ya gercekten cok sik pasta olmus tulosh...cok kiskandim:(

E&E

Hülya dedi ki...

Tülay'cığım;yeğene mutlu seneler sana da bu kadar deteylı bir çalışma için teşekkürler diyorum;)Pastan şık olmuş;)

hanimiş dedi ki...

Tülay tam menekşe pasta olmuş gerçekten. Çok beğendim tebrikler. Bir de bu akan fotoğraflar fikri çok resimli yazılar için harika. Ben de kullanacağım muhakkak. Photobucket mi kullanmalıyım.

Tulosh dedi ki...

Suzan ablacığım çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Burçin merhabalar. Yeni blogun hayırlı olsun, mutlaka ziyaret edeceğim, sevgiler.

Sevgili Esra, Müge ve Seval çok teşekkürler güzel sözleriniz için inanın çok mutlu oldum.

Nukhet'ciğim merhaba. Teşekkürler benide oyuna davet ettiğiniz için, özelliklede o güzel pasta için. En yakın zamanda soruları yanıtlayacağım, kocaman öpüyorum sevgiler..

Ufuk ablağıgım ne güzel sözler bunlar böyle. Senden böylesi yorumlar okumak çok ama çok güzel bir duygu. Tekrar tekrar teşekkürler.

E&E çok teşekkürler.

Hülya'cığım çok teşekkür ediyorum.

Işıl'cığım çok teşekkürler. Slideshowu ve pastayı begenmene çok sevindim. Biliyorsun genelde senin pastalarına taktım mı takıyorum kafayı :) O yüzden senden güzel yorumlar okumak beni inanılmaz mutlu ediyor.
Slideshow için www.photobucket.com a üye oldum ve kullanacağım resimleri upload ettim. Ardından slideshow yazısına tıkladım. Daha sonra slideshowa dahil etmek istediğim upload edilmiş fotografları seçtim. Ardından slideshow çeşitleri var onlardanda başlığının yanında (title) yazanlardan birini seçtim. Title yazmayan slideshowa yazı eklenmiyor çünkü. Resimlerin altındaki boşlugada o resimler ile ilgili anlatacaklarımı yazıp save tuşuna basarak slideshowu tamamladım. Slideshow en sonda kod veriyor o kodu da buraya kopyaladım.

Tuba dedi ki...

Nefis bir pasta olmus Tulay'cigim. Ellerin dert gormesin..